Putine persoane nu au auzit povestea Golemului, aceasta creatura stranie, careia i-a dat viata intr-o buna zi, celebrul rabin
Yehouda Levai ben Betzalel, profesorul mistic din Praga, care a trait acum mai
bine de 400 de ani. Minunate povestiri despre acesta uimitoare creatura ne-au
fost transmise din generatie in generatie. Vechea sinagoga Maharal, aflata in batranul cartier evreiesc din Praga, n-a
incetatat sa atraga numerosi vizitatori si turisti, atat evrei cat si de multe
alte religii. Nu numai pentru ca este una din cele mai vechi din oras dar si
pentru ca se spune ca resturile din argila ale Golem-ului sunt conservate in
podul acestui loc de rugaciune. Nimeni nu are voie sa urce acolo. Si cand
vizitatorii intreaba de ce, li se raspunde ca nu se poate din motive de securitate,
pentru ca acoperisul, subred, se poate prabusi. De fapt, acest pod a fost
interzis vizitatorilor de ani buni, fiind considerat ca un loc sacru.
Falsele
acuzatii. Poate ca nu suntem in stare sa intelegem mare lucru din cartile
sfinte pe care marele rabi le-a scris si care sunt o sursa inepuizabila de
inspiratie. In schimb suntem fascinati de povestirile despre Golem, pe care
batranul Zekhariah, avea obiceiul se ni le spuna din cand in cand, si mai ales
in timpul sarbatorii de Pessa’h. In acele timpuri se intampla rar sa treaca o sarbatoare
de Pessa’h fara un atac, sau amenintarea unui atac din partea unei populatii
dezlantuite si debordand de resentimente impotriva evreilor fara aparare. In
scopul protejarii comunitatii evreiesti din Praga contra falselor acuzatii si a
atacurilor, rabinul l-a creat pe Golem, un personaj de argila caruia i-a insuflat
viata prin invocarea Numelui lui Dumnezeu, fapt ce numai sfinti cabalisti de o
valoare exceptional il pot face. Se afirma ca insasi nasterea rabinului a dus
la prabusirea unei astfel de acuzatii, dupa cum o atesta povestirea urmatoare.
Un provocator.
Rabinul Betsalel, tatal lui Yehouda si seful comunitatii evreiesti din Worms,
era asezat la masa, pentru sarbatoarea de Sedere, in compania catorva invitati
de marca si a catorva nevoiasi fara casa. Cand, conform obiceiului, a sosit
momentul sa se deschida usa profetului Elie, sotia rabinului Betsalel,
insarcinata in noua luni a fost cuprinsa de durerile facerii. Cativa invitati
s-au grabit sa fuga in cautarea unei moase. In acel moment , un individ
cu o aparenta dubioasa, a profitat de
intuneric pentru a se apropia tiptil de casa rabinului Betsalel. Purta pe umar
un sac continand cadavrul unui copil crestin iar intentia lui era de a deozita
sinistrul pachet in beciul rabinului, pentru ca acesta sa fie acuzat, cu probele de rigoare, de infaptuirea unei “crime rituale”. Dar vazand usa casei
deschizandu-se cu zgomot, si mai multi oameni precipitandu-se afara,
tradatorului i se facu frica si fugi. Dadu peste o patrula de politie. Un om
care fuge in plina noapte nu poate decat sa ridice suspiciuni. Fu oprit iar
cadavrul copilului fu descoperit. Cuprins de panica, ticalosul recunoscu fara
greutate ca niste complotatori il insarcinasera, contra unei sume de bani, sa
depoziteze sacul cu continutul sau macabru in beciul rabinului Betsalel.
Astfel, inainte chiar de a se naste, Yehouda salva comunitatea evreiasca de o
teribila nenorocire.
Cand Yehuda deveni marele
rabin al orasului Praga, pericolul era si mai mare pentru evrei. Un calugar numit Tadeusz,
antisemit notoriu, genera si sustinea ura contra evreilor, folosindu-se de
tot felul de masinatiuni. Insa asta nu il ingrijora prea mult pe rabin.El se
ruga mereu lui Dumnezeu pentru a le veni in ajutor. Apoi avu un vis in care i
se indica ceea ce trebuia sa faca in acele circumstante. A doua zi dimineata,
ii chema pe ginerele sau si pe discipolul lui cel mai apropiat si le comunica
secretul pe care Cerul i-l revelase “Noi trei, vom forma un Beth Din (curte de
justitie) regulata si vom face un Golem din argila care ne va ajuta sa ne
aparam impotriva dusmanilor nostril”, concluziona el.
Nasterea
Golemului. Cei trei oameni s-au indreptat catre Mikve unde s-au purificat
trei zile, cu posturi si rugaciune, curatandu-si spiritele si inima. In zorii
celei de-a treia zi pregatira un pachet de haine de talia unui om normal si il
dusera intr-un loc, in afara orasului, nu departe de un rau. Acolo modelara o
statuie de argila avand aparenta si talia unui om; era intr-o pozitie
inclinata, cu fata indreptata spre cer. Rabinul ii spuse ginerelui sau,care era
un Cohen, sa faca sapte Hakafots (ocoluri) imprejurul Golemului,
concentrandu-si mintea asupra anumitor nume si anumitor scrisori, sfinte si
unele si celelalte, pe care rabinul i le dezvaluise in prealabil. Apoi ii spuse
discipolului sau, care era un Levite, sa faca la fel. Pe urma rabinul efectua
la randul sau cele sapte Hakafoth in jurul Golemului inert. Dupa ce termina ultimul
tur, puse un pergament ce avea inscris Numele Domnului, sub limba statuii de
argila. Apoi toti impreuna, recitara cu o mare concentrare versetul Sfintei Scripturi:
“Si El sulfa in narile lui un suflu de viata, si omul deveni fiinta vie”.
Verset pe care il repetara de sapte ori. In acel moment, Golemul deschise
ochii. Atunci rabinul ii ordona sa se ridice si sa se imbrace cu imbracamintea
pe care i-o adusesera.
Yossel Golem. “Numele tau este
Yossel”, ii spuse rabinul Golemului. “Te-am creat cu ajutorul lui Dumnezeu
petru a implini misiunea Divina de a-i proteja pe evrei contra dusmanilor lor.
Te vei supune ordinelor mele, caci tu nu ai vointa propire. Locul tau va fi in
interiului lui Beth Din si vei indeplini functia de Chammmache (paracliser)”.
Odata lucrul infaptuit, cei trei oameni luara drumul orasului, urmati de Golem.
El avea, cum am spus-o, aparenta unui om obisnuit, doar ca miscarile sale aveau
o oarecare rigiditate. Mut – caci rabinul nu ii daruise darul vorbitului – era lipsit
de orice farama de inteligenta. I se dadu repede noului paracliser porecla de
Yossel Golem. Toata ziua statea asezat la Beth Din, tacand, nefacand nimic,
privind in gol. Daca i se adresa cineva nu reactiona deloc nedeschizand gura.
Fata lui se anima doar cand rabinul ii vorbea. Atunci el asculta atent, umil,
apoi pleca sa execute punctual ordinul primit, oricare ar fi fost acela.
Rabinul il trimitea pe Golem sa patruleze
in ghetto. Avea multe de facut mai ales in timpul perioadei celei mai
periculoase pentru evrei – de la sarbatoarea Purim pana la Pessa’h. Golemul,
supus ordinelor stapanului sau, se plimba pe strazile stramte ale ghetto-ului.
Avea un fler, cu care in dotase rabinul, pentru a detecta in intuneric un
inamic al evreilor, oricare ar fi fost acela. Era in acelasi timp puternic si agil.
Prada sa nu putea spera sa-i scape. Golemul captura derbedeul, il sufoca si
apoi il transporta ca pe un balot pana in fata primariei, unde il abandona.
Lucrul odata facut, disparea si lua drumul spre
Beth Din, unde isi relua locul sau obisnuit. Astfel rabinul, cu ajutorul
Golemului, dejuca comploturile lui Tadeusz, a carui ura impotriva evreilor era nesfarsita.
Casa
inundata. Era in timpul Erev Pessa’h si sotia rabinului era ocupata cu
pregatirea casei pentru sarbatoare. Era o sarcina obositoare. Astfel, la un
moment dat, ea ii ceru sotului sa-i permita sa-l foloseasca pe Yossel Golem
pentru a o ajuta. Rabinului ii ordona acestuia din urma sa faca ceea ce sotia
lui i-ar fi cerut. Aceasta ii spuse sa mearga sa aduca apa de la put si sa umple
butoiul care se gasea in bucatarie. Yossel Golem lua doua galeti si se indrepta spre put. Supus, le umplu cu
apa, merse sa le versa in butoi. Nu trecu mult timp si butoiul se umplu. Dar
Golemul, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat, isi continua munca. Butoiul dadu
pe dinafara, dar Golemul continua sarcina sa, fara sa-si dea seama de nimic. Si
continua sa verse apa in butoiul de mult plin. Cand sotia rabinului aparu,
bucataria si salonul erau inundate. “Opreste! Opreste!” tipa ea innebunita, dar
Golemul nu o asculta. Ea alerga la Beth Din. “Golemul tau este pe cale sa
inunde casa” ii spuse ea rabinului “si daca nu-l opresti deindata va inunda tot
orasul!”. Rabinul se precipita imediat spre casa. Ii ordona Golemului sa se
opreasca, ceea ce Golemul facu deindata. Cand povestea deveni cunoscuta, amuza
tot orasul. Yossel Golem provocase un potop aproape la fel de grav ca acela din timpul lui Noe.
Cat despre sotia rabinului, aceea a fost prima si ultima data cand i-a cerut rabinului
ajutorul straniului personaj.
Cand situatia evreilor se ameliora si
Golemul isi termina misiunea, rabinul ii ordona sa il insoteasca in podul
sinagogii. Acolo, ii spuse sa se culce si sa deschida gura. Sfantul rabin
scoase pergamentul pe care era inscris Numele Divin si spuse Golemului: “Esti
praf, si te vei intoarce in praf”. Pe loc Golemul deveni o bucata de argila.
Acesta fu sfarsitul Golemului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu