luni, 23 octombrie 2017

Cinci Experimente Incredibile



      Oamenii maimuta a lui Ilya Ivanov. Nascut in 1870, Ilya Ivanov era un eminent biolog rus specializat in inseminarea artificiala si hibridizare animala. A fost unul dintre primii oameni de stiinta care a obtinut, in mod artificial, un hibrid intre zebra si magar, si intre alte manipulari, a ajuns sa incruciseze o vaca si o antilopa. In 1910, la congresul mondial de zoologie de la Graz, Ivanov a evocat posibilitatea de  trecere la o etapa superioara: crearea unui hibrid om-maimuta. Si-a inceput proiectul in 1926, atunci cand Institutul Pasteur i-a permis sa isi efectueze experimentele in Guineea franceza. Sustinut de guvernul sovietic, care dorea promovarea Darvinismului in detrimentul religiei, Ivanov insemineaza 3 femele cimpanzeu cu sperma umana. Spre marea sa deceptive, toate tentativele sale fura infructuoase. Decise atunci sa efectueze operatia inversa, fecundand femei cu spema de cimpanzeu, dar autoritatile colonialiste se opusera acestui lucru. Intorcandu-se in Uniunea Sovietica, Ivanov nu isi abandoneaza ambitiile. In 1929, cu ajutorul Asociatiei Biologistilor Materialisti, el a putut sa-si reia proiectele de hibridizare si a inceput sa caute femei gata sa se lase inseminate. Oricat de demn de mirare ar putea sa para, Ivanov a primit mai multe scrisori, in care cateva voluntare ar fi acceptat, dar experienta nu a putut niciodata dusa la bun sfarsit. Singura maimuta mascul care era la dispozitia lui Ivanov a murit din cauza unei  hemoragii cerebrale inainte de debutul experimentelor. In 1930, urmare a agitatiei politice care afecta institutele ruse de stiinta, Ilya Ivanov a fost arestat si apoi exilat la Alma Ata, unde a lucrat pentru institutul kazah de zoologie. El a murit doi ani mai tarziu, fara sa-si realizeze niciodata ideea fixa.

      Implanturile cerebrale ale doctorului Delgado. Jose Delgado este un neuro-psiholog a carui cea mai mare parte a carierei  fost consacrata unui singur scop: controlul creierului. Diploma la Universitatea din Madrid si infirmier militar in timpul razboiului din Spania, el se alatura departamentului de psihlogie de la Yale in 1950 unde devine unul din pionierii stimularii electrice cerebrale (brain electro stimutation, BES). BES consta in implantarea de electroni in interiorul craniului pentru a stimula diferitele regiuni ale creierului. Aceasta operatie este capabila sa provoace efecte impresionante ca: miscari involuntare, emotii violente sau chiar halucinatii. Marea inovatie a lui Delgado a fost un sistem de control la distanta , pe care l-a botezat “Stimoceiver”. Cu acest dispozitiv el putea literelmente telecomanda reactiile subiectilor sai, a caror miscari nu mai erau constranse de cablurile care le ieseau din cap. Gratie Stimoceiver-ului, Delgado a fost capabil sa manipuleze o maimuta ca pe o marioneta: apasand pe un buton ajungea sa o faca sa-si miste capul, ochii ,corpul cat si sa o faca sa maraie sau putea chiar sa-i controleze somnul. Pe subiectii sai umani, doctorul declansa emotii intense mergand de la euforie la manie si trecand prin iubire, ca in cazul unei paciente care ii declara dragostea ei in timpul unei experiente. Un alt subiect se declara incapabil sa-si mentina palma deschisa atunci cand stimularea avea loc. Dar experienta care l-a facut celebru pe Delgado s-a  derulat in Spnia in anul 1963, intr-o arena din Cordoba. Pentru a demonstra eficacitatea metodelor sale, el tinu piept unui taur de lupta pe care il “implantase” in prealabil. Bestia se napustea si atunci cand ajungea la cativa pasi de Delgado, acesta apasa pe butonul transmitatorului sau, taind elanul animalului. Stimularea electrica a creierului a fost obiectul unei vii controverse in timpul anilor 70-80, anumite persoane acuzandu-l ca fijnd un mijloc de control totalitar. Subventiile au inceput deci sa se subtieze, in consecinta  si dr Delgado s-a concentrat pe munci mai putin sulfuroase. Insa mostenirea sa a ramas vie, asa cum o demonstreaza un porumbel telecomandat pus la punct de cercetatorii chinezi in 2007

      Duncan MacDougall si greutatea sufletului. La debutul secolului 20, un medic american pe nume Duncan MacDougall a vrut sa demonstreze stiintific existenta sufletului. El a plecat de la principiul ca daca sufletul chiar exista, trebuia sa aiba o baza meteriala si in consecinta o greutate. Pentru a se asigura de acest lucru, MacDougall nu vedea decat o singura solutie: sa cantareasca un om pe punctul de a muri, inainte si dupa trecere. Isi incepu macabrul experiment in 1900, dupa ce un centru pentru tuberculosi l-a autorizat sa-si desfasoare experientele pe pacientii muribunzi. Patul primului subiect a fost plasat pe un mare cantar si atunci cand muribundul isi dadu ultima suflare, MacDougall nota o pierdere de 21 grame. Cum nu gasea explicatii biologice ale acestei diferente, doctorul deduse ca aceste 21 de grame corespund in mod necesar greutatii sufletului. MacDougall reitera experienta de inca 5 ori si obtinu rezultate similare, intarindu-si ideea ca isi demonstrase teoria. Prin urmare el a reprodus  aceasta operatie asupra a 15 caini, dar fara sa observe pierderea; dupa el, acest lucru ar demonstra ca doar omul este dotat cu un suflet. Atunci cand cercetarile doctorului fura publicate in 1907, media a incercat cu frenezie sa sustina ideea, dar comunitatea stiintifica a pus sub lupa cercetarile doctorului. Rezultatele lui MacDougall nu erau foarte precise, variind de la un subiect la altul, si esantionul sau de pacienti era prea mic pentru a fi intr-adevar semnificativ. Fara a mai spune ca expedia un pic cam rapid alte cauze posibile ale variatiilor greutatii. Doctorul cadea adesea in capacana “confirmarii”, care consta in a privilegia informatiile care mergeau in sensul ipotezei sale, eliminand elementele contradictorii: intr- unul din cazuri pierderea de greutate s-a produs cu 1 minut dupa moarte, dar MacDougall a concluzionat ca asta s-ar datora personalitatii flegmatice a subiectului sau, a carui suflet nu era presat sa plece. Mitul greutatii sufletului s-a propagat totusi de-a lungul secolului, pana la a fi recuperat de cultura populara, cum ar fi in cazul filmului “21 grame” de Alexandro Inarritu. Cat despre MacDougall, acesta muri in 1920, fara ca nimeni sa vina sa-l cantareasca.

      Elefanti sub efectul acidului. In 1962, doi cercetatori de la Universitatea din Oklahoma, Louis West si Cherster Pierce, decisera sa raspunda unei intrebari fundamentale: ce s-ar intampla daca am da LSD unui elefant? Cu complicitatea lui Warren Thomas, directorul gradinii zoologice din Oklahoma, ei au injectat 297 miligrame de LSD unui elefant matur de 14 ani numit Tusko. Aceasta doza poate parea derizorie pentru un animal atat de voluminous dar ea corespunde de 3000 ori dozei necesare pentru declansarea la oameni a violente efecte psihotrope. Cercetatorii vroiau sa stie daca daca puteau provoca in mod artificial un “musth”, o stare de furie indusa la elefant de secretia unei glande, si cum acestia se indoiau ca oportunitatea s-ar prezenta si a doua oara, tinura sa se asigure ca doza era suficienta. Si din nefericire ea a fost mai mult decat suficienta. Indata drogul injectat, Tusko a inceput sa sa loveasca violent alergand de-a lungul parcului, inainte sa se prabuseasca la sol, cu ochii injectati. Ingroziti, cercetatorii au incercat sa il reanimeze administrandu-i antipsihotice, dar o ora si jumatate mai tarziu Tusko era mort. In articolul pe care l-au publicat cateva luni mai tarziu, West, Pierce si Thomas au concluzionat descurajati ca “elefantii par foarte sensibile la efectele LSD-ului”. In timpul anilor care urmara, o controversa izbucni in legatura cu ce anume il omorase pe Tusko. Era vorba de insusi LSD? Sau de drogurile utilizate pentru a-l reanima? Sau poate de modul de administrare? Un profesor de psihofarmacie numit Ronald Siegel decise sa transeze acest subiect in 1982, cand , la randul sau, a administrat LSD la doi elefanti. Dar pentru a nu reproduce eroarea predecesorilor sai, se multumi sa verse drogul in apa animalelor. De aceasta data, nu numai ca elefantii nu au sucombat in urma unei crize, dar in plus ei au parut sa fie destul de destinsi, balansandu-se leger si lasand sa le scape vocalize stranii inainte de a reveni la normal, 24 ore mai tarziu. Experienta lui Siegel a demonstrate ca in alte circumstante, Tusko ar fi putut trai cea mai extravaganta calatorie elefanteasca de la cea a lui Dumbo.
      Cei trei Christosi din Ypsilanti. Pe 1 iulie 1959, trei oameni au fost reuniti in clinica psihiatrica Ypsilanti, in Michigan. Se numeau Clyde Benson, Joseph Cassel si Leog Gabor, si fiecare dintre ei era convins ca este Iisus Christos. Timp de doi ani ei au fost in centrul uneia dintre cele mai stranii experiente a istoriei psihologiei. La originea acestei intalniri se afla curiozitatea lui Milton Rokeach, un psiholog pasionat de problema identitatii. Rokeack vroia sa exploreze relatiile care exista intre convingerile noastre cele mai profunde si perceptia pe care o avem despre identitatea noastra. In ce masura identitatea noastra poate fi pusa in discutie? Si care ii sunt limitele? Pentru a incerca sa raspunda acestor intrebari, Rokeach avu ideea sa stranga trei pacienti psihotici convinsi ca sunt aceeasi persoana si de a le studia reactiile. Daca credinta lor eronata putea fi zdruncinata de aceasta confruntare, atunci poate ca s-ar fi ameliorat si conditia lor. Ceea ce putem spune este ca, primele lor intrevederi  nu au mers chiar in acest sens: fiecare din pacienti avea o buna explicatie pentru impostura celorlalti. Pentru Benson, ceilalti nu erau intr-adevar vii si era o masinarie in interiorul lor care vorbea in locul lor. Pentru Cassel, ceilalti doi nu puteau fi Iisus petru simplul motiv ca erau pacienti ai unui spital psihiatric. Gabor, in fine, gandea ca cei doi camarazi se prefaceau a fi Christos doar pentru prestigiul lor. Psihologul ii incuraja sa dezbata regulat, dar cei trei se agatau de convingerile lor si intr-un stil mai putin crestin sfarsira chiar prin a se incaiera. Intr-o zi Rokeach le arata un articol consacrat experientei intr-un ziar local, cerandu-le sa-i spuna ce gandesc despre asta. Nici unul din cei trei nu recunoscura pacientii de care era vorba (numele lor nu erau precise in articol) si pentru Benson era chiar clar ca locul acestor bolnavi era intr-un azil. In aprilie 1960 Gabor anunta ca asteapta o scrisoare de la sotia lui. Cum nu fusese niciodata insurat, Rokeach vazu acolo o oportunitate de a merge un pic mai departe in experimentul sau si incepu sa se prefaca ca este sotia imaginara a pacientului sau, trimitandu-i scrisori. Gabor se supunea micilor rugaminti si sfaturi ale sotiei imaginare, mai putin cand ea ii sugera sa puna in discutie identitatea lui divina. Dupa aceea Cassel incepu si el sa primeasca false scrisori de la directorul spitalului, cerandu-i sa-si schimbe comportamentul pentru a-si accelera vindecarea, dar fara success. Doi ani dupa intalnirea lor, cei trei Christosi de la Ypsilanti nu isi modificasera aproape deloc convingerile. Milton Rokeach decise atunci sa opreasca experimentul, concluzionand ca acesti oameni preferasera sa gaseasca mijloace sa traiasca in pace mai degraba decat sa regleze problema identitatii lor. El isi impartasi remuscarile 20 de ani mai tarziu declarand ca nu avea “nici un drept, chiar in numele stiintei, de a se juca de-a Dumnezeu cu pacientii sai”. O formula cel putin adecvata..

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu